VV Keer > Ouders langs de lijn

Ouders langs de lijn

Inleiding

Wij van VV Keer vinden het heel fijn dat u interesse toont voor onze jeugdspelers, hoe meer publiek hoe beter. Om er voor te zorgen dat het rond en op de velden allemaal prettig verloopt hebben we hieronder een aantal gedragsregels opgesteld. Het zou voor onze jeugdspelers en onze kaderleden fijn zijn als deze worden nageleefd, wij verwachten dat ook van U !
Er is één hele goede kant aan fanatieke ouders langs het sportveld van hun kind: ze zijn er in ieder geval ! En dat kun je van een heleboel andere ouders niet zeggen en dat is voor een kind minstens zo erg !
Ouders langs de lijn hebben vaak geen idee wat ze overbrengen en meegeven aan kinderen. Kinderen raken in de war van ouders die ‘mee coachen’ en iets anders zeggen dan de coach. Kinderen pikken het gedrag langs de kant op en nemen over hoe wij ons gedragen richting anderen. Kinderen worden bang om iets fout te doen als ze dat steeds te horen krijgen, het kan de lol in het spelletje verminderen of zelfs wegnemen.
Dat je je club steunt door dik en dun ? Prima ! Dat je emotie toont ? Dat is onlosmakelijk met sport verbonden en dat maakt sport leuk. Dus: emotie moet ! Als emotie en support omslaan in negatieve aanmoedigingen, verbaal of zelf fysiek geweld richting anderen (scheidsrechter, tegenpartij, enz.), dan slaat men door, dat kan niet geaccepteerd worden door VV Keer.

Ouders langs de lijn, fijn dat ze er zijn, maar…

• Geef blijk van belangstelling, ga dus zoveel mogelijk mee naar de voetbalclub van uw kind.
  • Wees enthousiast, stimuleer uw zoon of dochter en de medespelers.
  • Gebruik geen tactische kreten, want ze hebben het al moeilijk genoeg met de bal, met zichzelf en met de tegenstander.
  • Laat het coachen over aan de trainer/ begeleider.
  • Blijf altijd positief, juist bij verlies, word niet boos; de volgende keer beter.
  • De scheidsrechter doet ook zijn best; bemoei u niet met zijn beslissingen.
  • Gun uw kind het kind zijn, want het moet nog zoveel leren.
  • De wedstrijd is al moeilijk genoeg. Winnen, maar ook verliezen hoort nu eenmaal bij het voetbal.
  • Als uw kind talent heeft, wordt dat heus wel opgemerkt.
  • Wilt u echt met voetbal bezig zijn, meld u dan bij de hoofdleider, wij als vereniging hebben altijd vrijwilligers nodig, daar draait onze vereniging op!
  • Blijf buiten de omheining, indien die niet aanwezig is, buiten de lijnen van het speelveld.

Dit komt vaak voor, maar moet u niet doen:

• Met een aantal personen allerlei aanwijzingen schreeuwen naar de jeugdspelers.
  • Een kind continue coachen en hem uit zijn spel halen, laat hem lekker spelen en zelf ontdekken.
  • Een kind een euro beloven voor elk gescoord doelpunt.
  • Dicht bij de trainer/leider gaan staan en “mee coachen”, laat ze rustig hun werk doen.
  • Langs het doel van de keeper gaan staan en ”mee coachen”.
  • De trainer/leider continue bekritiseren, meld u zich dan liever als kaderlid aan bij de hoofdleider.